En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

fredag 23 november 2012

Träna med hunden i lina innan du släpper den lös

Precis som Zak gör här i videon så är jag också för att man ska använda lina på hunden när man tränar den inför att vara lös. Zak använder en lina (eller som han kallar det - långt koppel) på 30 fot som är ungefär 9 meter. Jag skulle valt en lina på iaf 15 meter till en hund av Indys ras. Längden på linan beror på ras och ursprungsuppgift. Har du frågor på vilken längd på lina du bör ha till din hund, så hör av dig till mig på facebook eller genom att kommentera det här inlägget.
Och sen så ser ni att Zak inte har sele på sin hund - har man lina ska man alltid ha sele! Om man inte har sele kan man riskera att hunden får en whiplashskada ifall den skulle dra iväg mot någonting och man håller emot. "Pang!", säger det så får hunden riktigt ont. Inte värt det. Y-sele är rätt val när man har lina på hunden.


Jag förstår varför han använder freesbeen när han tränar med flickvännens hund Indy, det är Indys absoluta favorit, men personligen tycker jag att man ska vara lite mer innovativ än så - varierande och oförutsägar. Jag älskar att han springer med hunden och använder allt som finns i närheten som störningsmoment för att kunna träna inkallning. Det är jättebra att göra som han gör här, att fokusera på en sak i taget - här inkallning - men en hund kan lätt tråkas ut och beroende på ras så kan man behöva införa andra signaler tidigt. Om hunden t.ex. hade varit av vaktande ras hade jag infört stanna och vänta så att hunden förstår att det är ok att se men inte röra.

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar