En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

lördag 24 november 2012

Drömmer om framtiden denna regniga lördag.

Idag regnar det för fullt och många hundägare tar nog chansen att vara inne och pyssla med sånt de inte hunnit i veckan och hundarna får chansen att bara vara och njuta av att ha matte och husse omkring sig.
Till de som ensamhetstränar sin valp eller vuxna hund vill jag påminna om att gå hemifrån iaf en liten stund idag, trots regnet; gå och handla eller gör något annat som inte tar så lång tid.
Till de som hade tänkt aktivera hunden idag men tappade hoppet när de såg regnet vill jag säga att det finns massor av bra sätt att aktivera hunden inomhus. Man kan gömma saker som hunden får leta upp. Man kan lära hunden skilja på olika dofter genom att börja med en doft och belöna när hunden hittar rätt. Man kan klicka in hunden och prova på targeting, shaping eller capturing - alltså man kan testa att få hunden att nudda en målpinne eller målmatta, man kan forma fram ett beteende; t.ex. rulla runt, och man kan fånga beteenden som hunden gör naturligt; t.ex. backa, stå på två ben (många småhundar gör detta titt som tätt - t.ex. papilloner, små terriers mfl.), spela död.

Själv sitter jag här vid fönstret i köket, tittar ut på regnet och drömmer om framtida hundkurser. Drömmen vore att ha en lokal där jag kunde rymma iaf 6 hundar och deras ägare på valpkurser och aktiveringskurser. Lokalen skulle ha en inhägnad gård där vi kunde hålla till regnfria dagar och den skulle ligga i nära anslutning till skog och gärna en öppen äng. När man ändå drömmer så kan man ju drömma stort, eller hur?
En sån här lokal skulle göra det möjligt att hålla kurser året om och även på kvällarna på vardagar, vilket inte är så lockande annars, speciellt inte den mörka delen av året. Redan i slutet av september blir det ju mörkt vid sex-sju på kvällen.
Men när man bor i Stockholm så känns en sån här lokal verkligen bara som en dröm, de bästa lokalerna är redan tagna - eller så är de barndagis eller används till andra typer av kurser och evenemang eller så välkomnar hyresvärdar och bostadsrättföreningar helt enkelt inte hundverksamheter. Man måste ha tur om man ska hitta en sån här bra lokal.

Så nu ska jag drömma vidare lite till medan det fortfarande regnar...

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar