En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

lördag 24 november 2012

Aktivering för regniga dagar - Introduktion

Många hundraser kräver en hel del aktivering. Det är absolut inte ovanligt att en hund kräver 2-3 timmars aktivering per dag, och det säger ju sig självt att alla de timmarna inte bara bör vara fritt spring och inte heller koppelpromenader. Mental aktivering är minst lika viktig, och för många raser väldigt viktig. Vattenhundar (pudlar, lagottos mfl), vallhundar (border collie, aussies mfl), terriers (wheaten, jack russell mfl) och brukshundar (schäfrar, pinschrar, rottisar mfl) är bara några exempel på alla de raser som behöver ordentlig mental aktivering. Är man sen inte hemma i veckorna och kan aktivera hunden, och kanske inte heller ägnar flera timmar morgon eller kväll åt det så återstår ju bara helgerna. Många hundägare ser helgerna som tiden de har att spendera med hunden och göra sånt som är roligt och aktiverande.
Och om det då regnar hela helgen så händer det kanske framför allt att man själv tappar motivationen att aktivera både sig och hunden, och det är därför jag tänkte starta denna inläggsserie om Aktivering för regniga dagar.
Jag har redan i tidigare inlägg nämnt att klickerträning är bra inomhusaktivering, men jag tänkte att jag helt enkelt ska skriva inlägg med mer konkreta träningstips; hur gör man? Så varje gång det regnar - det är iaf målet - så kommer jag att skriva ett inlägg om någonting man kan göra inomhus. Ofta kommer inläggen omfatta sånt man kan lära hunden med hjälp av klicker (eller sitt Bra!-ord, de som gått kurs hos mig vet vad det betyder) men jag kommer även att ta upp annat som man kan göra inomhus.

Om man själv har en slappardag och bara glor på TV eller städar hemma eller ägnar sig åt andra sysslor man annars inte hinner med, så kan man ställa klockan på att en gång i timmen (t.ex. under reklampauser eller innan/efter en måltid) ägna 5-10 minuter åt att träna hunden mentalt. Säg att du går upp kl 9 på morgonen en lördag och går och lägger dig kl 10-11 på kvällen, under den tiden kan du hinna med iaf 8 pass av aktivering á 5-10 minuter. Det blir som minst 40 min och som högst 80 min intensiv mental aktivering.

Det viktigaste är att lägga upp en plan för vad det är du vill träna. Jag rekommenderar att t.ex. klickerträna i intervaller om 10 försök. I klickerträning inväntar man hundens initiativ och låter hunden fundera mycket själv, man väntar medan hunden tittar bort och pausar/funderar och låter hunden komma tillbaka när den är redo. Om hunden går och lägger sig så avslutar man passet och återkommer till övningen nästa gång klockan ringer eller vad man nu har för system för att veta när nästa pass ska inträffa. Så under ett pass om 10 försök så kansske hunden pausar 4 gånger och låter dig vänta upp till 30 sekunder, och i början om du satt ett för högt kriterie så kanske du misslyckas 6 av 10 gånger, men hunden har ändå fått tänka. Efter 10:e försöket pausar du två minuter medan du förebereder dig för nästa omgång om 10. Du kanske behöver sänka eller höja ditt kriterie eller så kanske du helt enkelt behöver hämta mer godis eller föra logg över hur denna förra omgång gått.

När mina tips omfattar sånt man kan göra med klickerträning så kommer jag att utgå ifrån att den som testar tipset redan är bekant med klickerträning och redan har klickat in sin hund. Om man inte har klickat in sin hund kan man försöka att träna med sitt Bra!-ord. Om man blir inspirerad av inläggen men inte har en inklickad hund rekommenderar jag att man gör om övningen så att den passar en själv och sin hund, eller kollar efter en klickerkurs att gå med sin hund. Den investeringen kommer man att ha mycket nytta av om man väljer att göra den. 

Mvh Camilla Stefansdotter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar