En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

lördag 17 november 2012

Tålamod

Tålamod är en av de viktigaste egenskaper en hundägare kan ha. Har man inte tålamod innan så kan hunden lära en att ha det. Allt som är värt mödan kräver tålamod och att man tänker efter före.
Bland det viktigaste man kan lära sig själv när man ska lära hunden något är att man ibland behöver ta ett djupt andetag, ta ett steg tillbaka och fundera på nästa steg i lugn och ro innan man skrider till verket. Med lugn och tålamod visualiserar man målet man har framför sig, oavsett om det är lugna söndagspromenader varje dag, en hund som vaktar lagom mycket eller alla de där tricken man vill att hunden ska kunna. Om man fokuserar på vad man vill istället för vad man inte vill så är det också lättare att behålla tålamodet. En av de viktigaste sakerna som jag fick höra under min instruktörsutbildning var orden "Hunden förstår inte ordet inte. Säger du hoppa inte, så hör den hoppa! Säger du bit inte, så hör den bit!" Och även om hunden kanske inte förstår orden hoppa eller bit så är det budskapet du signalerar till din hund när du fokuserar på fel sak som är det viktiga. Går du runt och förebereder dig på att hunden kommer att dra iväg med dig på nästa promenad istället för att han inte kommer göra det och att dina metoder kommer att lyckas så minskar chansen för att du faktiskt kommer att lyckas för att du redan innan spänner dig och tar slut på hälften av tålamodet du egentligen besitter.

Om du befinner dig i en situation där du försöker lära hunden någonting nytt men inte lyckas, ta då ett djupt andetag och ett steg tillbaka och fundera på följande: är det metoderna som inte fungerar eller tar jag mig helt enkelt inte den tid som det faktiskt kräver och som både hunden och jag behöver?

Skynda långsamt!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar