En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

fredag 9 november 2012

Inomhusaktivering för regniga dagar - Klickerträning (snabbgenomgång)

Min favoritklicker heter iClick.
Klickerträning är något som ligger mig som positiv tränare varmt om hjärtat. Klickerträning passar alla hundar, från den lättlärde snabbtänkte hunden till den mer eftertänksamme kanske mer lättuttråkade hunden. Med bra tajming kan man fånga rätt beteende bland många hos en snabb hund och fånga rätt beteende snabbt hos den lättuttråkade hunden.

Jag har klickertränat flera hundar (alla mina gamla daghundar föll offer för min träningsmani vid minst ett tillfälle vardera och Lady älskade det så mycket så vi gjorde det så ofta vi kunde) och även några andra djur. När jag först lärde mig klickerträning under min instruktörsutbildning så sa min lärare något som fastnade i mitt huvud: "klicket går in via reptilhjärnan, och därför kan alla djur tränas med den här metoden", och det fick mig att tänka "Upp till bevis!" och så gick jag hem och klickade in mina ödlor (Skäggagamer). Puck lärde sig ta sin medicin (mot lunginflammation) självmant under 20 dagar med hjälp av 20 minuters klickerträning. Vilda lärde sig att följa en målpinne över olika hinder och Saga lärde sig att backa och att ställa sig på bakbenen (mest lutad på svansroten). 

Nu på hösten när det regnar varannan dag och senare när man knappt vågar gå ut pga halkan och ännu senare när snön ligger tät och många hundar lätt drunknar i det vita kan det vara kul att och skönt att kunna aktivera hunden, iaf mentalt, inomhus.
Det är nu ni kan lära hunden att städa upp efter sig (och alla andra), tända och släcka lysen på signal från er, bädda ut överkastet över sängen, stoppa in smutstvätt i maskinen (jag kan mycket väl förstå om man inte vill att hunden hjälper till med den rena tvätten) och allt annat man kan tänkas vilja ha hjälp med i hemmet. Det är också nu ni får chansen att lära hunden alla de där tricken ni länge planerat att lära den; dansa, spela död, rulla runt, balansera bollen på nosen, gå runt med en sked i munnen med ett okokt ägg på... eller vad ni nu kan vilja lära er hund.

Target stick/målpinne




Om man aldrig använt en klicker förut kan det vara bra att gå en introduktionskurs eller ta hjälp av en instruktör för att komma igång. Introduktionskurser brukar vara på ca 4 pass där man först går igenom grunderna utan hund, sen med hund och sen provar på att fånga beteende och att forma fram beteenden med hjälp av klicker. Det finns också bra böcker (jag rekommenderar de tre översta på den listan) inom ämnet och det viktigaste av allt är att man har bra tajming och att man aldrig glömmer att varje klick betyder belöning och att det är antalet klick man minskar när man fasar ut klickern i träningen och inte antalet belöningar.

Det första man gör är att man klickar in hunden. Har man gått en valpkurs hos en positiv tränare så är det samma sak som när man betingar sitt bra!-ord. Man klicker en massa gånger och matar hunden med godis, för varje klick betyder en belöning, och jo just i det här första skedet känner man sig som en godisautomat.
När hunden har förstått att ett klick betyder en belöning testar man att fånga ett beteende. Det här innebär att man belönar beteenden som kommer naturligt för hunden; många hundar visar vacker tass, puffar på en, grymtar lite, ger ögonkontakt eller stampar frustrerat med tassarna. Hundarna brukar testa beteenden som lönat sig tidigare, och vanligtvis brukar detta vara t.ex. ögonkontakt eller vacker tass. När jag skulle klicka in Lady på gamla da'r så stampade hon, grymtade och fnös (hon var ju en s k crossover-hund och hade inga tidigare minnen av positiv ögonkontakt). Jag valde att fånga stampandet och genom att klicka först för ett stamp, sen efter två, sen efter tre osv lyckades vi till slut arbeta fram en "stepp-rutin" på 37 steg innan klick och belöning. Ett klick avslutar en beteendekedja.
Att klicka vid ett beteende som hunden erbjuder är att fånga ett beteende. Att sen välja att klicka för en ny variant av det beteendet, t.ex. längre ögonkontakt, fler steg i stepp-rutinen osv är att forma fram ett beteende. Man kan t.ex. forma fram ett "rulla runt" av ett fångat ligg.
Och det är precis så du ska få hunden som i vanliga fall springer iväg med tomma toarullar att städa; du fångar beteendet att ta upp rullen och formar fram beteendet att ta upp rullen och sen släppa den i en papperskorg.
Det är precis såhär du ska få hunden att samla ihop smutstvätt; du fångar beteendet att ta upp plaggen och formar fram beteendet att ta upp tvätten och släppa det i tvättkorgen.  När tvättkorgen är full kan du sen fortsätta fånga och forma tills hunden fyllt tvättmaskinen med all smutstvätt.


När man formar fram nya beteenden kan man ha nytta av att veta vad targeting är. I targeting använder man sig av en target som ofta är en target stick (sv. målpinne) eller target mat (sv. målmatta). Det finns väldigt bra målpinnar att köpa i välsorterade djuraffärer, pinnar som går att fälla/dra ut så att de blir ganska långa. Genom att fånga beteendet att hunden nuddar målpinnens udd med nosen kan man sen styra hunden ner på marken för att ligga, ta sig över hinder eller sträcka sig upp mot saker. Det finns målpinnar med en klicker som sitter fast på själva pinnen, men jag föredrar att ha målpinne och klicker separat eftersom att klickern helst blir hundens personliga (med samma klick varje gång så att hunden bara lyssnar på mitt klick) och jag kanske inte vill eller behöver ha med mig pinnen varje gång jag ska klicka.
När det gäller målmattor så brukar jag personligen använda de billigaste musmattorna från IKEA eller Clas Ohlson.



En målmatta lär man hunden att nudda med tassen så att man sen kan lägga mattan där man vill att hunden ska gå. Det här är t.ex. ett ypperligt sätt att lära in hundens platsliggande i elitlydnad. Eller varför inte vardagens "gå och lägg dig" eller "vänta vid dörren".

Det finns ett tredje, av mig mer använt sätt att rikta hundens nos och tassar än pinnar och mattor, nämligen den åh så användbara Post-it-lappen. Genom att lära hunden nudda en post-it lapp med nosen eller tassen kan man sen placera lappen på lådor, luckor och strömbrytare för att lära hunden stänga/tända/släcka. Det viktigaste för att sen faktiskt lära hunden att stänga luckan och inte bara leta efter post-it-lappen är att klicka för det beteende man nu vill ha av hunden, att luckan stängs och inte att post-it-lappen nuddas.

I klickerträning sätter man upp kriterier för det man vill uppnå och man ändrar kriterierna vid varje framsteg. Man bryter ner ett mål i delmål och sätter upp kriterier och varje gång hunden klarar någonting till 80% går man vidare till nästa kriterium. Om man inte går vidare utan låter hunden klara ett delmål till 100% så fastnar hunden och tror att nu är den i mål. Nu förstår ni säkert varför man gärna tar en instruktör till hjälp när man ska komma igång med klickerträning. När man sen väl har greppat allt går det som på räls och man kan fokusera på att ha roligt! 

Hundar är inte de enda djur man kan klickerträna.

Så, klicka in hunden, testa att fånga ett spontant beteende och utveckla det genom att forma det till något annat. Klicka t.ex. för att hunden (utan att du sagt åt den att göra det, det är viktigt att hunden tagit intitiativet själv) lägger sig ner och forma sen fram ett rulla runt.
Lär sen hunden att nudda en pinne, en matta och en post-it-lapp och du är redo att lära hunden vadsomhelst.

Just det, det finns två olika sätt att belöna hunden. Det ena går ut på att man belönar under tiden man formar fram ett beteende. Man ökar kravet för vad hunden ska göra lite i taget (t.ex. vrida på huvudet mer och mer) och belönar på plats. Det andra går ut på att man väntar på att hunden själv ska utföra en uppgift och klicker för utförd uppgift och hunden får komma tillbaka emellan för att få sin belöning.
Säg att du vill lära hunden gå fot, då belönar du hunden direkt ur handen när den följt dig så många steg som ditt delmål säger - du är vid hunden sida hela tiden. Det är platsbelöning.
Säg sen att du vill lära hunden att sätta tassen på målmattan på golvet, då klickar du för varje gång hunden kommer lite närmare mattan, men mattan är långt ifrån dig och du hinner inte fram att belöna hunden direkt när den nuddat mattan, så du klickar (vilket betyder belöning på väg) och låter hunden komma till dig och hämta sen belöning för att sen försöka en gång till. Det är det andra sättet att belöna på.

Det var såhär jag lärde ödlan Puck att ta medicin. Jag la pipetten med medicinen på golvet mellan mig och honom, när han närmade sig pipetten klickade jag och belönade sedan vid sidan av pipetten så att han var tvungen att gå ifrån den för att få sin belöning. Sen när han gick emot den igen väntade jag tills han kommit lite närmare än sist innan jag klickade och belönade en bit ifrån. För varje gång gick han närmare och närmare tills han till slut stod på pipetten, då tog jag upp pipetten i handen och förde den närmare och närmare hans huvud och klickade emellan och belönade en bit ifrån. Till slut var jag så nära att jag kunde smeka med pipetten i hans mungipa så han öppnade munnen, och då klickade jag. Nästa gång öppnade han munnen självmant och jag var snabb som attan att spruta in lite medicin i munnen på honom innan jag klickade och gav honom hans mjölmask (lite socker i botten ni vet). Där avslutade jag passet och nästa gång öppnade man munnen direkt är jag kom med pipetten, han fick sin medicin, ett klick och belöning. 20 minuters träning för att slippa tvinga i honom medicin 20 dagar i rad, helt klart värt mödan!

Klickerträning kan också användas för att träna bort problembeteenden och brukar då refereras till som click to calm. Här är ett exempel på hur man tränar bort rädsla, kom ihåg att männsikorna som gjort detta är proffs. Har du ett problem som du vill ta itu med så kontakta någon som vet hur man gör så att inte problemet riskerar att förvärras (eller utvecklas) istället.

Nu blev jag väldigt motiverad att börja klickerträna någon av våra katter!
Jag brukade klickerträna mina ödlor förut så varför inte någon av katterna?

Ha kul med din hund!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar