En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 7 november 2012

Springa med med sin hund och ett tolkbälte

Härom veckan var jag på promenad i Tyresta nationalpark och naturreservat och när jag är påväg hemåt runt tretiden på eftermiddagen susar en hund och dess matte förbi mig, men de susar inte så fort att jag inte hinner se att hunden har en sele som sitter fast i ett koppel som är kopplat till ett tolkbälte runt mattes midja.

När man springer med sin hund är det riktigt skönt att ha händerna fria. Det allra bästa sättet är att göra som kvinnan som rusade förbi mig. Man sätter ett tolkbälte runt midjan på sig själv, i det sätter man en tolklina (ett koppel som är lite mer expanderbart än ett vanligt koppel) eller expanderkoppel som är ca 3 meter långt och linan sitter sen i en ring på ryggen i hundens sele.

Förutom att det är skönt att ha när man springer är det riktigt skönt att ha när man är i områden då hunden måste gå kopplad, som i naturreservat eller nationalparker och man följer spår i riktigt oländig terräng.
 
Kvinnan på bilden är inte kvinnan jag stötte på i Tyresta.

Det allra bästa tolkbältet i min åsikt är Baggenbältet (Softbelt Reflex), det använde jag själv tidigare när jag var i behov av det. På det bältet finns det flikar man kan hänga t.ex. påse med godis eller bajspåsar i.

När det gäller selar så ska man såklart använda en y-sele. Om man ska låta hunden dra en, t.ex. på skidor (Skijoring på engelska) i vinter kan man använda en dragsele.


I England är det riktigt stort att springa med sin hund, men även att cykla och åka skidor: CaniX UK.

Ha kul med din hund!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar