En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

måndag 28 januari 2013

Klickerträning med grannens hund

Jag har fått lära känna en nyinflyttad grannes hund. Han är fyra år gammal och jag har fått fritt fram att lära honom vad jag vill - yeay! Säg aldrig "fritt fram" till en djurtränare om ni inte menar det.
Jag hoppas inte bara kunna lära den här krabaten lite saker men även få lite inspiration till hur jag ska komma igång att träna mina katter. Jag försökte klicka in hankatten med hjälp av hans favoritleksak men det gick inte så jättebra. 

Eftersom att det är jag själv som ska träna honom, och bara för skojs skull, så kände jag att jag ville lära känna honom lite innan jag drog fram klickern så i två veckor har vi umgåtts lite av och till och han visar att han gillar mig, litar på mig och lyssnar när det behövs. Han har förstått att jag aldrig vill honom ont, att det värsta jag gör är att ignorera hans beteende - tills han byter beteende, då belönas han för det beteende han valt istället.

På första passet började jag med att klicka in P (hunden) och sen tänkte jag fånga ett beteende. Jag försökte fånga att han skulle vrida på huvudet och lyckades hyfsat en omgång, men sen blev han lite frustrerad. Då gick jag över till att klicka sånt jag vet att han redan kan; ligga, sitta mm. Sen började jag återigen klicka för att han vred på huvudet, fast när han låg ner, och det fungerade också ett par omgångar. Men den här hunden tröttnar lätt på ett och samma beteende. Han är inte som min gamla Lady som kunde steppa i tio minuter utan att tröttna.

P:s polare katten S kom in i rummet och ville vara med. P skulle då vakta mig och klickern från S, inte så lyckat, så jag klickade en omgång till för att ligga-sträcka-sig-för-att-krypa och sen avslutade jag passet.

Det var riktigt härligt att träna hund igen, jag har haft abstinens sen Lady gick bort så det här gav mig nära på en adrenalinkick.

Mvh Camilla

3 kommentarer:

  1. Min älskade hund, Alice har fått juvertumörer. Om du vill komma med synpunkter, erfarenhet eller råd, så är jag väldigt tacksam. Jag har skrivit ett inlägg på min blogg om du vill läsa. Jag har ett svårt beslut att fatta.

    Med vänliga hälsningar,
    Victoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ut med en hund nu, men jag läser inlägget när jag är tillbaka vid halv ett. Mvh Camilla

      Radera
    2. Nu har jag kommenterat din blogg Victoria. :)

      Radera