En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 23 januari 2013

Min väg mot en ras som passar mig - Gå ihop med katterna (?) del 2

Som jag skrev i det förra inlägget så är vi nu ägda av två katter, och när de kom in i våra liv började jag fundera över hur jag så småningom ska få katterna att gå ihop med en hund. Jag har hört från ägare av båda arterna att det är allra bäst om man äger katten först, vilket också känns både logiskt och naturligt. Eftersom att jag i första hand planerar att ta emot en valp i mitt hem så får ju då katterna vara med och uppfostra hunden, inom vissa gränser naturligtvis.
Nedan beskriver jag ytterliggare två raser som jag övervägt när jag funderat över en ras i en storlek som kan passa katterna. 

Följande två raser är raser som jag har haft på kurser vid ett flertal tillfällen och den nedre har jag också haft på mitt hemmahunddagis under en period.

Cairn terrier
Dvärgschnauzer
Cairnterriern är en grythund, det är en skällig jakthund med tåga och mod. När man har en Cairnterrier får man jobba tidigt på att dämpa skällandet men det positiva med terriers är deras energi och att det är ganska lätt att rikta den energin mot aktiviteter man tycker är passande. Eftersom att det är en jakthund måste man dock se till att hitta ett sätt att tillgodose hundens jaktbehov om och när detta skulle visa sig, annars kan de t.ex. få för sig att jaga katter. Spår och agility är bra aktiviteter för en Cairn terrier. Många Cairn terriers är lättränade, men det är inget man ska räkna med eftersom att de är avlade att vara både envisa och självständiga. Jag har haft en Cairn terrier både på Skogsgility och Agility-aktivering som gjorde vadsomhelst för en bit pannkaka, men andra individer kan lätt tröttna på en aktivitet efter första misslyckade eller lyckade försöket.

Dvärgschnauzern är en aning mer samarbetsvillig än andra små terriers. Dvärgschnauzern har ju från början Pinscher i blodet och är mer avlad att arbeta tillsammans med människor.  De har uthållighet och ibland mod som kan verka på gränsen till dumdristighet - fast det är nog något som de flesta små hundar av den här typen har gemensamt. De har en viss skärpa som kan visa sig mer eller mindre hos olika individer.

Det jag gillar med dessa hundar, utöver den lätthanterliga storleken, är att de rycks och inte fäller och att deras pälslag gör att de klarar alla typer av väderlekar. För mig är det viktigt att en hund klarar att vara ute alla tider på året (förutom kanske i ösregn) så det här tåliga pälslaget tilltalar mig oerhört mycket.
Jag tror egentligen att den enda anledningen till att Dvärgschnauzern tilltalar mig en aning mer än Cairn terriern är för att vi brukade klippa vår gamla Wheatentik som en Schnauzer, så utseendet får liksom mitt hjärta att le en aning.

Har du någon favoritras som utseendemässigt tilltalar dig för att den påminnr dig om en speciell individ eller något annat som värmer ditt hjärta?

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar