En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 16 januari 2013

Min väg mot en ras som passar mig - men den måste gå ihop med katterna(?) del 1

I juli 2012 tog jag och min sambo över två katter. En hane och en hona, syskon, båda kastrerade och båda 5 år gamla. Efter detta började jag fundera på att skaffa en ras som storlekmässigt skulle passa katterna, d v s en hund som inte var alltför stor och som katterna skulle kunna leka/busa med men också bara vara ända från början utan att känna sig hotade av att valpen växte sig stor så fort. Jag ska erkänna att jag inte har så stor koll på det här med att ha hund och katt ihop. Jag har genom erfarenheter med kursdeltagare och andra ägare till både hund och katt fått lära mig grunderna, skillnader och olikheter och sånt man kan behöva tänka på. I det här läget är det nog bara min egen beskyddarinstinkt som talar, men det var iaf i de här banorna mina tankar då började gå och jag kommer att prata om fyra raser ur tre olika, men inte så jätte olika, rasgrupper som jag har i åtanke. För att inte göra inläggen alltför mastiga kommer jag i detta inlägg att gå igenom två av raserna och i ett annat inlägg kommer jag gå igenom de andra två.

Dansk-Svensk Gårdshund
West highland white terrier
Den dansk-svenska gårdshunden är en av de raser som toppar mina listor. Varenda exemplar jag har träffat har jag fallit hejdlöst för. Deras personligheter har bara varit så kompatibla med min egen helt enkelt. Bl.a så hade jag en hanhund på mitt hemmahunddagis under en period, och han var så lättsam, lätt att ha lös, han lyssnade och så älskade han att mysa - men jag vet också hur mycket arbete hans matte och husse hade lagt ner under hans slyngelår.
Den dansk-svenska gårdshunden är en allroundhund som gärna hänger med på det mesta och som gärna skulle träna Rallylydnad med mig, och skogsagility, men som också skulle kunna följa med på Geocaching-rundor (jag är gärna ute hela dagar när vädret tillåter) och på fisketurer med mig och min sambo.
Jag har varit fast besluten vid den här rasen i mer än 1 1/2 år. Det har stått mellan den, Kooikern och Silken Windhound. Det som jag under hösten har insett börjar tala emot denna ras är dess korta päls. Visst är det en nordisk ras, men den är ändå inte riktigt byggd för Stockholms-vintrarna med den släthåriga päls den har.
Jag har kontakt med ett flertal uppfödare av den här rasen, en uppfödare som bor i min kommun och en som bor en bit härifrån men som avlat fram hundar som jag haft på kurs och som varit riktigt bra i temperament och färg (lite på det estetiska får man faktiskt gå).

West highland white terriern är en underbar ras den med. Den är robust, tålig, glad och glädjespridande med mycket energi att göra av med i skog och mark. Det som talar för en hund av den här typen är pälslaget som är en aning tåligare än den dansk-svenska gårdshunden. Jag var riktigt förtjust i den här rasen när min familj först letade hund när jag var 10-12 år gammal. Det som skulle kunna tala emot den är terriertemperamentet - jag klarar absolut av det (oavsett storlek på hunden) och har lärt mig att skratta åt mycket av det (man måste ha humor när man har en terrier, man sliter sitt hår om man tar allt den gör på fullaste allvar jämt) men innan jag skaffar en hund av en sån här ras måste jag fundera på om jag verkligen vill ha att göra med det temperamentet igen, så snart.
När det gäller den här rasen så är det mycket möjligt att det kommer en innanför min dörr i sinom tid, det är trots allt en ras som jag har varit svag för i snart 20 år - men just nu i livet så drar det nog mer år den andra hunden av "terriertyp" som jag kommer ta upp i nästa inlägg om Min väg mot en ras som passar mig.

Hade du något annat djur när du skulle skaffa hund? Hade du det djuret i åtanke när du valde ras och individ av den hund du sedan valde? Går du i hundtankar och har redan ett annat husdjur, hur tänker DU?

Fakta källor
Rasklubben för Dansk/svensk gårdshund
West highland white terrier - Westiealliansen

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar