En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 2 januari 2013

2013 ska bli ett bra år

Igår, den 1 januari 2013, fokuserade jag på att spendera kvalitetstid med min sambo så det blev inget internethäng alls förrän framåt kvällningen när jag gick in via mobilen ett par gånger. Vi sov ut ordentligt och åt en riktigt sen frukost, efter det begav vi oss med buss till Tyresta by här i Haninge kommun och tog en skogsslinga mot Lycksjön. Första halvan gick riktigt bra, sen fick vi börja gå i andras fotspår i sön för att ta oss fram överhuvudtaget.
 Men det gick rätt bra ett tag, fram tills vi nådde en våtmark. Våtmarken var helt under vatten men till en början gick det att ta sig fram längs med kanterna.
Sen fick vi rätt som det var börja klättra för att ta oss förbi vattenmassor. Vi tänkte hela tiden att "det blir bättre längre fram", men det blev det inte. Och rätt som det var så var vi 5-7 m över vattnet och stod längs med berget. Inge vidare för mig som är höjdrädd och lider av posttraumatiskt stressyndrom, så efter en panikattack lyckades sambon lugna ner mig så att vi kunde bestämma oss för att ta oss hemåt istället för framåt. Nu började det mörkna så vi fick lite bråttom, men för att undvika fler panikattacker fokuserade jag på att ta ett steg framför det andra och bara strunta i tid, rum och mörker. Tur man har ficklampa på mobilen.

Efter att ha klivit av bussen i Tyresta och tills vi klev på den igen i Svartbäcken var vi ute i sammanlagt 3 timmar: halva tiden var efter mörkrets inbrott och 1 timme av mörkret var i skogen. Vi tog bussen från svartbäcken vid 17-tiden.
Idiotiskt såhär i efterhand, men va sjutton. Nästa gång vi går den rundan blir nog inte imorgon direkt utan snarare i slutet av februari, förutsatt att det töat ordentligt vi det laget och att vattnet har hunnit rinna undan.

2013 ska bli ett bra år. Det är svårt att säga hur det kommer se ut och jag kommer absolut inte rusa fram. Är det något jag har lärt mig under 2010 så är det att man man inte ska rusa fram i 180 utan att se sig i backspegeln alls. Under 2011 lärde jag mig att ta hand om mig själv och under 2012 har jag fortsatt med det och lärt mig att skynda långsamt.

Under våren 2013 kommer jag att börja ta emot hundar för privatträning igen. Och sen är planerna att senast till hösten 2013 börja med kurser igen; jag ser speciellt fram emot valpkurser och skogsagility.

Välkommen till 2013 som kommer bli ett riktigt bra hundår!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar