En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

tisdag 8 januari 2013

Funderar över bloggens 2013

Jag sitter just nu och funderar över hur jag vill att bloggen ska se under 2013. Ingenting blir ju någonsin som man vill eller planerar, iaf inte i mitt liv, men det känns ändå bra att ha en plan - ett hum om vad jag vill.

De månatliga reportagen kommer att fortsätta under 2013. Den första, januaris, blir ett inlägg om sköldkörtelsjukdomar hos hund. En annan sjukdom jag skulle vilja ta upp är diabetes.

Inläggen om familjehundar kommer så småningom att minska till ett inlägg i månaden, raserna som jag anser passar som (rena) familjehundar finns i ett begränsat antal. Som grupp är det enligt mig tempelhundarna de som passar bäst och i övrigt finns det någon ras ur varje kategori som passar bättre än de andra; ofta raser som har avlats åt ett mer sällskapligt håll än de andra - som den irländska varghunden ur Vinthundskategorin.

Och apropå kategorier så kommer jag att införa en ny serie där jag kommer ta upp de olika kategorierna, där hundraser är uppdelade enligt deras ursprungliga arbetsuppgift. För varje kategori hundraser kommer jag ha ett inlägg där jag kort beskriver de gemensamma egenskaperna och behoven och listar raserna som ingår. I två andra inlägg kommer jag att först ta upp den vanligaste rasen i den kategorin och sedan den ovanligaste rasen.

Och apropå raser så kommer jag att fortsätta skriva om blandrashundar. Jag kommer fortsätta att ta upp specifika blandningar och säga varför jag tycker att de är bra resp. dåliga. Jag kommer också att skriva om blandraser i allmänhet, inlägg där jag tar upp sånt som diskuterats i olika forum, sånt jag ser eller upplever och sånt som andra funderar över och frågar om.

En gång i månaden kommer jag att skriva ett inlägg om mig själv, antingen i ämnet Min väg mot et ras som passar mig eller om något annat, helt slumpmässigt.

2013 blir också fullt med inlägg med aktiverings- och träningstips, mest för vardagshunden (som jag ju inriktar mig på) men även för de som har högre ambitioner eller som har upptäckt att det här med att engagera sig i något till 100% och inte bara till vardags faktiskt kan vara riktigt kul och givande.

Och så kommer det dyka upp andra blandade inlägg med aktuella ämnen, sånt som jag ser/upplever och reagerar på eller inlägg med kursstarter och annat hundinriktat.

Hoppas att ni kommer njuta av hundåret 2013 lika mycket som jag kommer att göra.

Mvh & god fortsättning på det nya året,
Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar