En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

fredag 25 januari 2013

Hundmöten i motionsspåret

Jag är mycket ute i skog och mark och nu på vintern har man ofta inte mycket annat val än att hålla sig till de upptrampade spåren - som Bylsjöslingan i Tyresta Nationalpark och Naturreservat.

Lördagen den 12 januari gick jag och min sambo P just den slingan och det var så härligt att träffa på hundar och hundägare och som min sambo sa: "Det är skönt att se hundar som får rätt mängd med motion även såhär års".

Något som jag tycker är speciellt kul när man träffar hundar i spåren såhär är när man träffar på raser man sällan ser annars. Den här promenaden stötte vi först på en Lakenois - och jag tror nog faktiskt inte att jag har träffat just den varianten av Belgisk vallhund tidigare. Den här hunden var i sällskap med sin husse samt en kvinna och hennes hund och Lakenoisen passerade oss först och jag såg direkt att hela gruppen hörde ihop eftersom att Lakenoisen hade stenkoll bakåt så att alla var med och även gav mig en lite orolig blick när hussen pratade med kvinnan istället för att ha blicken framåt. I bara några få blickar kunde jag se både den starka flockkänslan/vallhundsbeteendet och beskyddarinstinkten.

Lakenois
Efter det mötet träffade vi på ett ugnt par med en brun hund som bar på en vante. Först kunde jag inte placera rasen alls, men sen kom jag på att det var en Wachtelhund. Den här hunden var lös (fast man inte får) men gick inte mer än 2 meter framför det unga paret, det kändes uppenbart att den här jakthunden får vad den behöver på alla plan. Wachtelhund har jag faktiskt en del erfarenhet av; inte på kurser men från enskilda träningar för att förbättra vissa aspekter av vardagslydnaden som jägarhusse och jägarmatte inte riktigt har koll på. Ofta med jakthundar vet folk exakt vad de vill ha för jakthund i slutändan och hur de ska träna den att jaga; men familjehundsdelen är det inte helt ovanligt att jägare behöver hjälp med.
Det är i samma syfte jag har haft bl.a. Tysk jaktterrier på Unghundskurs.

Wachtelhund

Rasklubbar
Lakenois
Wachtelhund

Njut av vintern så länge den varar!
Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar