En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 12 december 2012

Hur jag tänker inför att skaffa hund

Så småningom när allt i mitt liv fallit på plats, både ekonomin och tidsfördelningen, när jag vet hur jag kommer jobba och när jag har en inkomst jag kan lita på så kommer jag återigen att börja planera inför att skaffa hund. Men det är mycket som måste tas hänsyn till när man ska skaffa hund. Jag behöver inte bara veta hur jag ska fördela min tid och att jag har en stadig ekonomi, jag måste också veta att av den tid jag har så har jag tillräckligt med tid att lägga på min hund. Jag måste också veta att jag har den ekonomi som krävs inte bara för att betala försäkring, mat, (doggywalker) och annat i vardagen utan att jag har en ekonomisk buffert ifall något skulle hända. Tänk om min hund skadar sig eller blir sjuk och jag måste ta ledigt eller ordna med någon som kan ta hand om min hund medan den är sjuk? Det skulle gräva ett stort hål i min ekonomi och jag vill vara säker på att jag klarar av det. Det är så jag tänker.
Eftersom att jag är en aktiv person och kommer att vara en aktiv hundägare så kan mycket hända och att min framtida hund blir skadad på en kurs, i vardagen eller blir smittad av t.ex. kennelhosta av andra hundar är en realistisk risk.

Det idealiska vore att jobba med hundar på ett sånt vis att jag alltid kan ha min egen hund med mig; t.ex. att min hund kunde vara med mig på mitt hunddagis/hundcenter och även följa med på kurser. För mig är hund en livsstil och den dagen jag skaffar hund kommer jag vara villig att planera mitt liv runt min hund; jag kommer att prioritera hunden framför event och aktiviteter där inte hunden kan följa med. Hittar jag inte hundvakt så stannar jag helt enkelt hemma med hunden. Det är så jag ser på att ha hund.
Det näst idealiska vore att ha ett annat jobb i veckorna men ett sådant där min hund kan följa med, och sen ha kurser och enskilda träningar på kvällar och helger och då låta min hund följa med när det passar. Troligtvis skulle han/hon få stanna hemma när det är dags för enskilda träningar men följa med på kurser. Det var så Ladys liv såg ut; hon följde med på valpkurser, unghundskurser, skogsagility och hundmöteskurser. (Utöver detta så aktiverade jag henne hemma med Rallylydnad (sista 1 1/2 åren) och klickerträning.)
Det tredje alternativet, som är en aning troligare än alternativ nr 2, är att jag har ett deltidsjobb i veckorna där min hund inte kan vara med och att jag då rastar henne/honom innan och efter jobbet och sen har kurser och enskilda träningar på kvällar och helger och då får hunden följa med eller vara hemma, det som passar bäst just där och då.

Jag ser det som oerhört osannolikt att jag skulle impulsköpa en hund, oavsett om det är en blandras eller en rensraig hund från en registrerad uppfödare.
Visst kan det hända saker när man väl har hund som gör att man kanske måste omprioritera, man kan bli sjuk, bli tvingad att byta jobb, behöva flytta eller så kanske något annat händer som helt enkelt vänder upp och ner på livet - sånt vet jag alltför väl. Men jag vill iaf kunna gå in i mitt nästa hundägande och veta att jag har gjort allt för att förutsättningarna ska vara de bästa. Jag vill veta att jag har ekonomin som jag anser att jag behöver ha för att kunna ha hund. Jag vill veta att jag inte har för lite tid redan när jag skaffar min hund.
Så som ni förstår så lär det dröja ett tag innan jag kommer dela mitt liv med en hund igen, men så småningom så blir det så för hundar är en alldeles för stor del av mitt liv - de är min passion. Och att hjälpa andra med deras hundar; att få andra människor att förstå sina hundar och få de att kommunicera med sina hundar är meningen med mitt liv.

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar