En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

måndag 3 december 2012

Hundstallets julmarknad 2012

I lördags var det dags för Hundstallets julmarknad vid deras lokaler i Åkeshov. Hundstallet är en omplaceringsorganisation för hund och katt. När jag var barn och vår familj var på jakt efter vår allra första gemensamma hund så var vi bl.a. på hundstallet och anmälde intresse. Hundstallet tar emot hundar som lämnas in av privatpersoner men den största andelen av hundarna de placerar är hundar som kommit dit i samband med omhändertagande av polisen.

På julmarknaden kunde man handla julgodis och andra julprodukter till förmån för hundstallet, man kunde också köpa koppel, selar och halsband. På plats fanns personer som arbetar på hundstallet och som var villiga att svara på frågor och ta emot anmälningar från människor som är intresserade av att ta emot en omplaceringshund i sitt hem. På plats fanns också Djurambulansen som villigt gav ut information om sin verksamhet.



Djurambulansen
Julmarknaden kryllade av människor, men även av hundar. Det fascinerade mig något otroligt hur duktiga alla hundar var på att klara av trängseln och att stöta på alla andra hundar nos mot nos titt som tätt. Det fanns ett enstaka par hundar som gjorde sina röster hörda emellanåt, men jag förstår de.
Det här är inte ens 10% av de hundar som besökte marknaden

Ser ni den söta julhunden i bakgrunden?
Utomhus fanns försäljnings- och matstånden och personer man kunde fråga frågor och prata med men där fanns också två Berner sennenhundar som drog barn i vagn, en riktigt rolig upplevelse verkade alla barnen tycka.

Inne på hundstallet kunde barnen gosa med några f.d. hundstallshundar i en "goshörna". I goshörnan mös barnen med två franska bulldoggar, en brun labrador och en italiensk vinthund.



Inomhus hade de satt upp lappar längs väggarna med intressant information:

*På ett år använder hundstallshundarna ca 300 läderkoppel

*Ca 19 000 leksaker används av hundstallshundarna på ett år

*2011 gick det åt över 7 ton (!) hundmat

*2011 gick det åt ca 1 1/2 ton hundgodis

*Hundstallet förbrukar ca 75 000 bajspåsar på ett år

*Hundstallshundarna får tillsammans ca 3600 promenader på EN månad. På ett år blir det ca 43 200 st!

*2011 fick 182 hundar ett nytt hem genom hundstallet

*Det tar i snitt 84 dagar för AmStaffblandningar att få ett hem. För övriga raser tar det 31 dagar.

*91 bortsprungna hundar kom hem via Hundstallet 2011. 37 hundar eftersöktes aldrig...
(Det innebär att totalt 128 bortsprungna kom till Hundstallet 2011.)

*2011 kom 189 hundar omhändertagna för vanvård till Hundstallet. 141 av de fråntogs sina ägare. (Mellan raderna kan sen läsas att inte alla kunde räddas och placeras om, tragiskt.)

*I snitt har hundstallet 40 hundar i månaden i stallet

*2011 passerade 465 hundar Hundstallets dörrar
(Jämför det med siffran för hur många som får nya hem på ett år...)

*Veterinärbesök och mediciner kostar i snitt 1425 kr per hund

Bilderna med all denna information fick mig verkligen att vilja bidra till deras verksamhet. I år har jag av ekonomiska skäl inte kunnat vara medlem i Hundstallet (trots att det bara kostar 190kr/år) men nästa år blir detta av högsta prioritet bland de välgörenheter jag överväger att stötta. 

Kulmen på julmarknaden kom när det var dags för Hundparad. Jag vet inte om alla hundstallets hundar för omplacering mederkade i paraden, men bra många var de. Raserna varierade från stora schäferblandningar och siberian huskys till staffar av olika storlekar och små chihuahuor och andra små blandrashundar.
Jag filmade paraden men tyvärr har jag inte lyckats ladda upp videoklippen så de kommer (förhoppningsvis) i ett senare inlägg när jag har lyckats ladda upp de till YouTube.

Här är en bild från Hundstallets hemsida sålänge.

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar