En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 20 februari 2013

Vad är en kamphund?

Genom media (TV, tidningar, radio) och sociala medier (facebook, twitter m.fl) hör vi ordet kamphund rätt ofta. Just nu är det inte så mycket på tapeten som det var för något/några år sen men jag ser och hör det med jämna mellanrum. Jag har inte undvikit detta begrepp men jag har heller inte haft någon större anledning att vidröra det eller prata om det förutom i privata diskussioner med hundägare. Ibland har det hänt att en hundägare med en valp av liten ras ska gå valpkurs med en hund som de tror är en kamphund och då har jag tagit mig tid att förklara för de, ofta hela gruppen, vad den utpekade hunden är för ras. Jag har alltid haft för vana att gå igenom raserna jag haft med på kurs med åtminstone de aktuella hundägarna så att de ska veta vad de ger sig in på - oavsett ras. Ibland går jag igenom en enskild ras med hela gruppen för att jag vill understryka något eller avfärda en myt eller hörsägen.

Jag skiljer på en kamphund och en hund av kamphundsras. Och vad är då en kamphund?
En kamphund är en hund som oavsett ras används till kamp. Hunden används då oftast i kamp med andra hundar. En kamphund är ofta en hund av blandras men kan också vara en renrasig hund. Om en hund kan användas till kamp beror mer på individen än rasen, sen finns det vissa raser som har större kamplust och som är mer "explosiva" och vars beteende är lätt att förstärka då detta beteende ofta är själförstärkande i form av adrenalinkickar. Det enda man då egentligen behöver göra är att inte avbryta hunden, utan låta hunden få utlopp för sin kamplust. Många jakthundsraser har stor kamplust; t.ex. terriers och grythundar som är avlade att inte backa utan fortsätta skälla på grytdjuret tills jägaren kan komma och handgripligen tar bort hunden från situationen. Sen har många vakthundsraser också stor kamplust; de kan vara avlade och uppfostrade att jobba ensamma och själva ta itu med inkräktare. De kan vara avlade och uppfostrade att attackera misstänkta personer, t.ex. när de jobbar inom polis och militär.  Men återigen är det här mer en fråga om att hitta rätt individer för rätt uppgift än att dra en hel ras över en kam.
En kamphund är en hund som oavsett ras används för att kampa med andra hundar - tills döden skiljer dom åt. De är uppfostrade att attackera och man har förtärkt deras kamplust till den grad att de inte ger sig förrän de måste. En vakthund är ingen kamphund, en jakthund är ingen kamphund och en hund av kamphundsras är inte heller någon kamphund. 
I Sverige är det olagligt att låta hundar kampa med varandra. 

Vad är en hund av kamphundras?
En hund av kamphundras är en hund vars ras avlats fram i syftet att användas till kamp; kamp med andra hundar eller kamp med tjurar eller vilda djur. Det är oerhört viktigt att skilja på vad en hunds ras är avlad att göra, vad deras ursprungliga arbetsuppgift var och vad den enskilda individen har för egenskaper.
Oavsett vilken ras en hund är av så innebär rasens ursprungliga arbetsuppgift att hunden har vissa behov, vissa beteenden som den måste få utlopp för: en retriever har med största sannolikhet ett stort behov av att bära och hämta som kan tillgodoses genom att hunden får bära matkassar från affären eller tränas i apportering, allt beroende på hur starkt det behovet är hos den enskilda individen. En vallhund har med största sannolikhet ett stort behov av att valla som kan tillgodoses genom att få gå lös på promenader och valla in familjemedlemmar, genom att valla bollar eller genom att valla får, allt beroende på hur starkt det behovet är hos den enskilda individen.
En hund av kamphundsras har med största sannolikhet ett explosivt temperament och kanske har svårt att gå ihop med andra hundar för att den när den kommer upp i varv exploderar och som man säger "den vill så gärna, men det blir så fel". Men olika individer har olika stort behov av att få utlopp för vissa beteenden, många hundar av kamphundsras behöver få utlopp för sin enorma energi explosivitet och kan få det genom t.ex. weight pulling, drag eller klövjning precis som att en vallhund får utlopp för sin energi och uthållighet i hundsporter som agility eller freestyle. Och många hundar av kamphundsras har aldrig större problem med andra hundar än att deras energinivå är störst och de inte alltid är medvetna om hur stora och kraftfulla de är, precis som att små hundar aldrig tycks veta hur små de är.

Jag vill understryka att bara för att en hund är av kamphundras så är den inte någon kamphund så länge den inte används i kamp. Att hundar används i kamp är inte speciellt vanligt i det jag kallar för det svenska Svensson-samhället, och det är ju dessutom olagligt. Om en hund har uppfostrats till att användas i kamp så har det ofta en okontrollerbar kamplust gentemot andra hundar, men låter sig hanteras av människor.

Som jag nämnde i början av inlägget så är en kamphund en hund som uppfostrats till att ge vika för sin kamplust och göra det gentemot andra hundar; dessa hundar är ofta blandraser och i händerna på oseriösa uppfödare och oseriösa hundägare.
Kamphundsraser däremot är rena raser som långt tillbaka använta till kamp och de kommer i alla möjliga olika storlekar; allt från den lilla Engelska bulldoggen till Shar Pei.

Döm inte hunden efter håren,
Mvh Camilla Stefansdotter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar