En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

måndag 11 februari 2013

Källkritik

Jag är med i en del hundforum både i och utanför facebook och i ett forum la en tjej upp länk till sin blogg om hundraser. Jag älskar att läsa andras bloggar så jag gick in där och såg att informationen om raserna var jättebra, men att hon inte hade några källor. Jag vet inte hur mycket man får lära sig om källkritik i skolorna idag, men när jag gick gymnasiet och även när jag läste på universitetet hade vi kurser i referensteknik och källkritik. Och även om jag inte skriver forskningsrapporter utan "bara" bloggar så försöker jag att ha allt detta i åtanke.

Om jag citerar någon så anger jag det och varifrån jag har fått citatet. "Citat" från nätet kan vara svåra att spåra eftersom att mycket är "flytande" på internet. Information kan tas bort lika lätt som den sattes dit och folk kan ta tillbaka sina citat eller så hamnar de så långt tillbaka i flöden att man knappt får tag i den längre. 

När jag skriver raspresentationer, som t.ex. i serien om Familjehundar eller om Blandraser så skriver jag alltid källor längst ner i inlägget; oftast länkar till rasklubbar men också om jag har läst någon bok.
Om jag skriver ett inlägg och inte har några källor angivna så är det troligast att jag har mig själv och mina egna erfarenheter som källa. Det kan vara bra att veta.

När man bloggar så utgår man ju i grunden från sina egna erfarenheter och sina egna åsikter, precis som när folk skriver krönikor i en tidning. Så slutsatsen här är väl egentligen att de gånger jag vill beskriva t.ex. en ras eller en sjukdom så anger jag de källor jag har använt för att bekräfta information. Och jag undviker i största möjliga mån att använda Wikipedia och liknande sidor som källa.

Och innan jag glömmer det; alla bilder som jag använder som inte är mina egna ska vara länkade till sidan de kom ifrån. Om någon länk inte fungerar får ni gärna kommentera det inlägget så att jag kan kolla att länken fortfarande fungerar, om den inte gör det och jag inte kan hitta var bilden kommer ifrån så byter jag ut bilden mot en som jag har klar källa till.

Är du källkritisk när du googlar efter information på nätet?

Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar