En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 13 februari 2013

Buga med klicker

Kommer ni ihåg att jag berättade att jag fått "fria händer" att träna en grannes hund?

Här kommer en video som jag filmade i måndags när vi tränade lite. Jag bestämde mig för att träna honom att Buga med hjälp av klicker. Det första jag gör är att visa hunden att den ska ligga, fast jag använder inte hundens vanliga tecken för att ligga eftersom att jag inte vill att hunden ska blanda ihop beteendena. När hunden är påväg ner så klickar jag när han bara har frambenen i marken men rumpan upp. Jag fortsätter så tills hunden förstått att den inte ska hela vägen ner.
I den här videon har hunden förstått att han inte ska ligga och känner sig bekväm i Buga-positionen. Det syns inte i filmen men jag har börjat använda en knuten hand riktad neråt som tecken för att Buga.

Nästa steg blir att ändra taktik och vänta på att han erbjuder detta beteende och därefter lägger jag till en ljudsignal - ordet Buga. Efter det kan jag också fasa ut klickern ur det här träningsmomentet. Jag föredrar att lära hunden nya saker med klicker men så fort jag nått dit jag vill fasa jag ut klickern och använda rösten för att bekräfta hunden och den belöning jag har tillhanda; lek, godis, vardagsbelöning osv. Det går inte riktigt så snabbt som det kan låta när jag beskriver det, det tar olika lång tid beroende på vad det är för beteende jag vill lära in; trick går lättare än att t.ex. träna bort en ovana/ändra ett invant oönskat beteende.

Ha kul med din hund!
Mvh Camilla Stefansdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar