En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

onsdag 24 oktober 2012

Vad en "slyngel" (unghund i trotsåldern) behöver.

Tidigare idag hade en av mina bekanta (en gammal kollega inom barnomsorgen) skrivit på sin facebook-sida och efterlyst bra tips på hundkurser för henne ettåriga tik. Naturligtvis var jag tvungen att svara. Dels tipsade jag om Hundoasen där jag och min gammeltik gick rallylydnad för några år sen.
Men det som jag ännu mer kände att jag ville kommentera till henne om är vad hennes unghund behöver och inte behöver. Och det fick mig att vilja skriva detta inlägg.

Jag tyckte verkligen att den här bilden passade in här. På bilden ser ni Lagotton som gick på mitt hemmahunddagis 2009-2010, han var sex månader när han började och 20 månader när dagiset stängde.

Alla valpar når så småningom könsmogen ålder och runt den tiden inträffar deras första "trotsålder"; de tycks helt glömma allt de lärt sig och lyssnar inte på någonting matte eller husse har att säga. Inkallningen funkar uselt och hunden skäller på det mesta. Promenader går ut på att antingen hälsa på allt och alla, gärna dra sig dit, eller att ha nosen i backen (och öronen stängda kan tyckas). Så kan det se ut för vilken unghund som helst.
Många hundägare blir förtvivlade och tror att allt deras arbete varit förgäves, att metoderna och teknikerna och verktygen de lärt sig på valpkursen inte alls funkar. Men det är fel. Metoderna fungerar men hunden är i den åldern att den ska testa allt en gång till, och en gång tilll, och en gång till...
Hunden gör det som lönar sig och den testar för att se att det faktiskt lönar sig att göra som matte/husse vill. Det allra bästa man kan göra i den här åldern är att hålla fast vid sina metoder som man vet fungerade förra veckan. Var konsekvent och förvirra helst inte hunden genom att gå en ny kurs med nya metoder. Om ni känner er vilse, leta upp samma instruktör som höll valpkursen eller be denne rekommendera någon med precis samma metoder så att ni själva får en ny genomgång av hur man gör; en repetition, men inga nya metoder. (De flesta instruktörer har fortsättningskurser eller "slyngelkurser" för ridigare valpkursdeltagare.)
Undantaget som bekräftar denna regel gäller unghundar som bytt ägare. Om ni har en omplaceringhund under 2-3 år (beroende på ras) så kan det löna sig att gå en Grundkurs i vardagslydnad, men mest för er egen skull så att ni får verktyg att arbeta med hemma. På kursen kommer hunden med största sannolikhet mest bry sig om de andra hundarna, om inte du som ägare är riktigt riktigt rolig i allt du gör.

Behöver man aldrig ny eller mer vardagslydnad med en unghund?
Naturligtvis kan man behöva ta itu med sånt som är riktigt jobbigt, men då ska man fokusera på en sak i taget. Det kan t.ex. gälla koppelgående eller inkallning eller hundmöten.

Så om man inte ska gå en ny kurs i vardagslydnad, vad kan man då hitta på med sin slyngel till unghund? Vad behöver hunden?
Jo, det hunden behöver är att stärka sin relation till dig som hundägare, att stärka sin tillit och samarbetsförmåga genom att ha roligt! Gå gärna en kurs, men istället för att fokusera på vardagslydnaden, fokusera på att ha kul med din hund. Välj en aktiveringskurs som skulle passa hunden som handen i handsken. De flesta hundar älskar att använda nosen så gå en kurs i spår, sök, kantarellsök eller prova på luktdiskriminering (något jag provade med mina daghundar som gick hem ordentligt, kommer beskrivas i ett inlägg kommande veckan). Har du en hund som älskar att röra på sig, som inte kan få nog av motion, testa agility eller börja dra eller klövja med din hund.
Du behöver naturligtvis inte gå en kurs för att ha roligt med din hund, men de flesta hundägare med en unghund i andra änden av kopplet känner sig sällan naturligt inspirerade och motiverade - så gå en kurs för din egen skull så att du får igång inspirationen. Det kan också vara lättare att veta hur man ska genomföra aktiviteten när man går en kurs än när man läser en bok.

(Kurser som jag kommer ha i framtiden igen som passar strålande bra för en trotsig unghund är Slyngelkurs, Skogsagility, Klickerintroduktion och Spåra!/Sök!.)

Kom ihåg, ha roligt med din unghund!
Mvh Camilla

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa detta :) En liten fråga bara, vad gör jag när min wss hane på 1,5 år är totalt okontaktbar bara för att det står en tjusig tik i samma utrymme? Leksak funkar inte å bästa godiset nosar han inte ens på...

    Hur och vad skulle du rekommendera att jag ska träna på? (borde oxå nämna att i vanliga fall så tar han fin kontakt och e lätt att motivera och träna med fast det e mycke hundar som störning runtomkring, men just när det är en tjusig tik med så fungerar inget..)

    SvaraRadera
  2. Hej Pia, jag svarade på din fråga här: http://hundmanniska.blogspot.se/2013/04/svar-pa-en-lasarfraga-fran-pia-angaende.html

    /Camilla

    SvaraRadera