En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

lördag 20 oktober 2012

Sett på stan - Cykla med hund

Idag såg jag en karl som cyklade med sin Staffe (Staffordshire bullterrier) vid sidan om cykeln. En strålande idé! Jag blir så glad när jag ser sånt!
Den här mannen hade sele på hunden vilket absolut är att föredra. Han höll i kopplet - också helt rätt. Sen hade han flexikoppel på hunden, och det motsätter jag mig rätt hårt eftersom att det kan gå riktigt illa om man dessutom cyklar längs med vägar. Men bara det att cykeln kan välta och båda kan skada sig gör att jag absolut inte skulle göra det.
MEN från den ljusa sidan: han hade y-sele på hunden OCH han cyklade med hunden!
Fast det såg mest ut som om hunden drog honom och cykeln än hit och än dit (och än ner i diket?).

Bilden är från Svenska Staffeklubbens hemsida och hunden heter Agda

Ska du cykla med hunden på hösten så värm upp hundens muskler med en 15-20 min promenad i snabb takt innan och bylta på dig själv så att du inte fryser.

Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar