En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

söndag 28 oktober 2012

Vad gör man om man möter en lös hund?

Idag när jag var påväg hem från affären, gåendes, träffade jag på en hund i skymningsmörkret. Det var en löst springande fransk bulldog, iförd sele men inget koppel. Jag hörde hussen ropa på hunden några hundra meter längre bort och hussen hann snart ifatt sin tik.

Men vad gör man om man stöter på en löst springande hund?
Om man vet med sig att hunden ifråga är vänlig kan man sätta sig på huk för att locka till sig hunden så att man kan hålla i den eller uppehålla den tills husse/matte hinner ifatt.
Om man inte vill eller inte vågar detta så kan man göra två saker; antingen bara stå still och låtsas som ingenting eller så kan man vända sig om. Genom att vända sig visar man att man struntar i hunden och hunden struntar då med största sannolikhet även i dig och springer vidare.
För att visa ointresse kan man också ta upp sin mobiltelefon och pilla med, man visar då att man tar bort uppmärksamheten från hunden och inte utgör något hot.

Vad man inte ska göra, speciellt om man inte känner hunden...
...är att titta den i ögonen. Är den vänligt inställd kan den hoppa upp mot ditt ansikte för att hälsa och överrösa dig med pussar. Är den inte vänligt inställd kan den ta ögonkontakten som ett hot.
Man ska heller inte skrika eller flaxa med armarna för gör man det kan hunden bli orolig, nervös eller rädd och chansen är 50/50 att den visar tänderna åt dig. När en hund kommer springande vet man inte om den gör det för att den flyr från något, vilket då kan innebära att den är upphetsad/rädd - eller om den gör det för att den är glad och vill hälsa på allt och alla.

Det var inte hunden på bilden jag mötte, men en med samma teckning.

Det är väldigt viktigt att ha sin hund chipmärkt med rätt information registrerad så att om din hund springer bort så kan den som finner den hitta dig.

Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar