En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

fredag 26 oktober 2012

Dog-powered scootering

Det här är något som jag ännu inte listat ut om det finns att köpa i Sverige, idén är genialisk! Om någon vet något så tveka inte att kommentera så uppdaterar jag inlägget eller skriver ett kompletterande inlägg.

Dog-powered scootering ären aktiviter där man använder sig av en typ av scooter, som ser mycket ut som en sparkcykeln, vid vilken man fäster en eller två armar som man i sin tur sätter fast i hundens specialsele så att hunden får cykeln att föras framåt. Hunden bestämmer takt och fart men du som förare styr ekipagets riktning. Eftersom att hunden bestämmer farten är det viktigt att man som förare kan styra sin hund med enkla signaler som "framåt", "stanna" och "sakta/långsamt".
Jag tycker det här verkar som en underbar aktivitet och framför allt arbetsuppgift för de flesta hundar, men framför allt lite större hundar som behöver en uppgift och som har lite energi att bränna. Jag kan tänka mig att spänna fast både polarhundar, rottweilers, rhodeisan ridgebacks, retrievers och större hundar som st. bernardshundar och leonbergers eller hovawarts vid en sån här cykel. Som ni kan se och läsa i några av länkarna så kan dock de flesta raser klara av det här och det skulle vara en passande aktivitet för hundar som inte är så förtjusta i lydnad eller som i övrigt är väldigt självständiga individer och som känns svåra att aktivera (man kan naturligtvis cykla med sin hund eller åka rullskridskor och på vintern åka skidor eller långfärdsskridskor eller låta hunden dra pulka eller kälke).



Det krävs naturligtvis en del övning innan hund och förare klarar av att samarbeta och jag skulle själv inte ge mig ut på vägar där jag riskerar att stöta på övergångsställen innan jag visste att hunden var helt hundra på det här med att "stanna". För även om det i den här artikeln från brittiska Daily Mail att föraren själv kan bromsa, så skulle jag inte förlita mig på det med en stor hund som drar, det kan räcka med en meter för mycket så är man ute i gatan utan att kunna backa...
Något annat som man kanske inte i första hand tänker på är att många hundar kan behöva tid på sig att vänja sig av vid att låta bli att lukta vid vägkanten och bara gå förbi mötande hundar mm. Men sånt brukar gå fortare än man tror, för när hunden väl funnit sig i en uppgift brukar den ta den på största allvar och fokusera bättre än man någonsin trott man skulle se sin hund göra.


Ha kul med din hund!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar