En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

tisdag 30 oktober 2012

Rallylydnad

Jag älskar all aktivering som håller både hund och ägare alerta och hur mycket jag än älskar att träna hund så är lydnadstävlingar inget för mig, men rallylydnad är helt underbart. Jag och Lady testade Rallylydnad hennes näst sista sommar. Gamla hundar kan också, helt klart. Problemet med en gammal hund är att de ofta glömmer lika fort som de lärt sig så man får vara glad åt deras glädje och glädjas åt de små framstegen. Jag och Lady kunde gå igenom en hel bana helt perfekt från start till mål ena dagen och nästa dag visste hon knappt vad jag menade så vi fick börja om... Men oj så kul vi hade!

Jag rekommenderar verkligen Rallylydnad till alla som gillar lydnad och som vill ha lite fart, passar utmärkt för hundar som lätt blir uttråkade av att göra samma moment om och om igen... Den instruktör som vi lärde oss av på Hundoasen tränade med sin Franska bulldogg och på kursen hade vi en St. Bernardkamrat - så alla hundar kan.

I Rallylydnad börjar man med att gå igenom ett antal lydnadsmoment; antalet varierar från nivå till nivå. Momenten finns sen uppritade på skyltar som man ställer upp som stationer i en bana. Poängen med det hela är sen att gå igenom alla skyltar med så bra precision som möjligt och på så kort tid som möjligt. Oavsett antal skyltar har man alltid tre minuter på sig att genomföra en bana. Eller så kan man göra som jag och Lady gjorde (mest pga hennes ålder) - inte ta det på för stort allvar utan ha kul och göra det i vår takt.
Det positiva med tidsramen kan vara att man inte pressar hunden för hårt för länge, efter tre minuter så vilar man, så enkelt är det. Det var en regel jag och Lady hade när vi tränade på hemmaplan mellan kurspassen. Oavsett om vi var kvar på samma moment eller hade genomfört 3, 6 eller 10 så pausade vi efter tre minuter. Ni anar inte hur motiverad det gjorde henne att fortsätta när pausen var slut, och det gjorde det också lättare för mig att se när hon var för trött för att fortsätta. (Om jag var en hund skulle jag vara en Border collie, jag behöver någon som varvar ner mig åt mig emellanåt, som säger "stop, nu orkar inte jag mer".)

Det jag älskar med Rallylydnad är framför allt all uppmuntran man ger hunden och samarbetet man arbetar fram. 


Stop, 1,2,3 steg bak

När man går en kurs i Rallylydnad som vi gjorde, vilket man bör om man vill testa på sporten, så kan man tycka att det går lite väl fort fram med att lära sig de olika skyltarna med moment, men det positiva med det är att man redan från början får stor variation och variation ger motivation. Om man misslyckas med första skylten kan man alltid ta nästa och sen gå tillbaka till den första när man kommit på hur man ska ta sig an den.

Att gå en kurs i Rallylydnad inspirerade mig på många sätt när jag skulle sätta ihop aktiveringskurser eller aktivera Lady eller mina daghundar. Att gå en kurs i en hundsport eller annan aktivitet behöver inte betyda att man blir bäst på det eller att man fastnar för just det, det kan också vara en inkörsport till mycket annat som man hittar på med sin hund. Men jag har fastnat för Rallylydnad så min nästa hund kommer garanterat på prova på det.


Som ni ser på videoklippet ovan så handlar Rallylydnad mycket om kontakten mellan hund och ägare. Och koppel är något man alltid har på hunden oavsett tränings- eller tävlingsnivå och det lär man sig så småningom att hålla reda på, men det är inte lätt i början kan jag säga...


Tyska svängen

Om ni vill läsa om hur några av de kurspass gick till som jag och Lady var på så klicka på bilden här nedan så kommer ni till inläggen om det.



Ha kul med din hund!
Mvh Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar