En djurtränare och hundinstruktör som bloggar om hundträning, hundhållning och allt annat som kan ha med hund att göra. Ibland bloggar jag även om träning med andra djur än hund.
Jag har funderingar och åsikter och det är här jag delar med mig. Bloggen uppdateras sporadiskt under 2018.

måndag 9 april 2018

När en hund biter

När man jobbar med hundar så ingår det i jobbet en risk att bli biten. Jag har blivit biten ett flertal gånger under de snart 10 år som jag varit hundinstruktör. Jag har aldrig blivit biten av en s.k. ”aggressiv” hund, och så var det inte heller den här gången. Den vanligaste anledningen till att hundar biter är smärta. Oftast går det att finna ut var hunden har ont och åtgärda problemet och få en frisk, glad och lycklig hund igen.
Så kom ihåg det om du har en hund som plötsligt börjar vakta mer, som ryggar eller börjar skaka när du ska ta i hen, som plötsligt eller gradvis blivit mer sällskapssjuk eller på annat sätt visar förändringar i sitt beteende. Ta det säkra före det osäkra och gå till en veterinär. Säg exakt vad som hänt, vad du ser hos hunden som har förändrats och be veterinären kolla hela kroppen. Tveka inte att be om röntgen och blodprover, speciellt inte om din intuition säger att det behövs. Var ärlig mot dig själv och veterinären så är chansen större att ni hittar vad som är fel.
Om en hundkunnig person; din hundrastare, hundtränare eller personalen på din hunds dagis säger att hunden kan ha ont så lyssna, för hundens skull. 


/Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar